II Generalna Skupština Unije srednjoškolaca

II Generaloj Skupštini prisustvovalo je preko 50 srednjoškolaca iz skoro svih crnogorskih srednjih škola. Oni su na trodnevoj skupštini razgovarali o projektima koje Unija srednjoškolaca sprovodi i koje planira da sprovede u narednih godinu dan. Sa predstavnicima državnih institucija razgovarali su o obrazovnom sistemu u Crnoj Gori. U toku II Generalne Skupštine akcenat je stavljen na odabir budućeg rukovodstva Upravnog odbora (UO) i Skupštine udruženja, koji će stupiti na funkcije u martu 2017. godine.

Za buduće rukovodstvo koje će voditi UNSCG od marta 2017. godine bio je prijavljen veliki broj članova Unije. Demokratskim putem za buduću predsjednicu Upravnog odbora izabrana je Andrea Mićanović, za člana UO zaduženog za međunarodne odnose i odnose s javnošću odabrana je Mia Zeković. U Upravnom odboru tri mjesta predviđena su za kooridnatore aktivnosti po regijama, te je shodno tome za koordinatora aktivnosti za centralnu regiju izglasan Boris Todorović, za sjevernu Alida Pilica, te za južnu regiju Indira Količić. Od marta 2017. godine mjesto ćlana UO zaduženog za marketing i prikupljanje sredstava pripadaće Anji Tičić, mjesto predsjednika Skupštine udruženja Anji Mićanović a sekretara Anđeli Stešević.

Skupštini su prisustvovali i Generalni direktor Direktorata za opšte srednje, srednje stručno i obrazovanje odraslih, Veljko Tomić, direktor Centra za stručno obrazovanje, Duško Rajković, pomoćnik direktora Zavoda za školstvo Crne Gore, Atos Milošević, koordinatorka mature ispred Ispitnog centra Crne Gore, Stana Sanja Kaluđerović te izvršna direktorica NVO Juventas, Ivana Vujović i predstavnik Asocijacije srednjoškolaca u Bosni i Hercegovini, Miljan Đurica

Srednjoškolci treba da budu spremni za promjene i da budu njihov najveći pokretač, kao i da mnogo više učestvuju u kreiranju obrazovnih programa, ocijenjeno je na drugoj Generalnoj skupštini Unije srednjoškolaca Crne Gore (UNSCG).

Predsjednik UNSCG

Predsjednik Upravnog odbora UNSCG, Jovan Bojović, rekao je da se ta organizacija, u prethodnom periodu, fokusirala na poboljšanje učeničkih parlamenata, njihovo osnivanje i osnaživanje.

On je rekao da se dvije godine nakon osnivanja UNSCG može konstatovati da je priča o toj organizaciji uspjela, a da su njen značaj prepoznale i državne institucije.

„Radili smo mnogo u prethodnom periodu, a predstoji nam još veći rad. Treba da budemo spremni za promjene i da budemo njihov pokretač, jer je najveća snaga u srednjoškolcima, zato treba da se uključimo“, poručio je Bojović u Budvi.

Srednjoškolci, kako je istakao,  čine pet odsto od ukupne populacije u Crnoj Gori, „ali čine 100 odsto naše budućnosti“.

Generalni direktor Direktorata za opšte srednje, srednje stručno i obrazovanje odraslih u Ministarstvu prosvjete, Veljko Tomić, smatra da je veoma važno motivisati sve učeničke parlamente da učestvuju u radu organa škole, kada se raspravlja o pitanjima koja se tiču srednjoškolaca, kao što su, kako je naveo, pitanja načina izvođenja nastave, problemi ocjenjivanja, realizacija ispita, odnosi na relaciji učenik-nastavnik, učenički standard i vannastavne aktivnosti.

On je podsjetio da je Unija, u saradnji sa Ministarstvom prosvjete, realizovala takmičenje za najbolji parlament na kome je učestvovalo 27 škola, koje su od septembra prošle godine do maja ove godine realizovale brojne aktivnosti, među kojima se izdvajaju humanitarne akcije i edukativne tribune.

„Takmičenje je doprinijelo podsticanju mladih na aktivizam, volonterstvo i humanist, što daje veliku korist kako učesnicima takmičenja i njihovim školama, tako i čitavoj društvenoj zajednici“, istakao je Tomić.

Izvršna direktorica NVO Juventas, Ivana Vujović, kazala je da je kroz učeničke parlamente srednjoškolci mogu organizovati sportsko dešavanje, pokrenuti pitanje zašto njihova škola nema dobru sporstsku halu, organizovati humanitarne aktivnosti, ali i da se jave ministarstvima koja su zadužena za rješavanje tih problema. 

„Kroz razmjenu ideja, naredna tri dana, možete da čujete šta rade drugi učenički parlamenti. Na primjer, možete da pokrenete u svojim školama časopis, radio emisiju, blog, veb sajt za temu koja vam je zanimljiva“, navela je Vujović.

Pomoćnik direktora Zavoda za školstvo Atos Milošević kazao je da su u prošlosti bile mnoge promjene, koje su se nazivale reformama, a koje su imale neslavni završetak.

„Ono što je bitno da se nismo zaustavili sa Knjigom promjena, nego  i sada teče proces promjena, od 2001. godine  pa na dalje, u najboljoj želji da napravimo bolji sistem. Na tom sistemu se neprekidno radi, ažuriraju se brojni segmenti koju u obrazovanju funkcionišu – nekad bolje, nekad gore“, naveo je Milošević.

Savjetnik za omladinsku politiku u Upravi za mlade i sport, Krsto Vukadinović, smatra da pri izradi dokumenata koja se tiču mladih treba konsultaovati tu populaciju.

„Proces izrade Strategije za mlade je bio veoma participativan. U ovom procesu je bilo uključeno više od 1,2 hiljade mladih. Ideja je bila da nađemo mlade koji su nezaposleni, mlade iz ruarlnih područja i druge mlade i da čujemo njihova mišljenja, jer Strategija koju smo izradili zasniva se na potrebama mladih“, istakao je on.

direktorcentra za strucno Direktor Centra za stručno obrazovanje, Duško Rajković, kazao je da je njegova vizija da srednjoškolci mnogo više učestvuju u kreiranju obrazovnih programa.

„Moja je vizija da saopštite koje su sfere interesovanja, da vam tamo neko ne nameće da morate ikao izborni predmet da uzmete Fiziku, a da vas niko ne pita“, rekao je Rajković.

On je poručio srednjoškolcima da niko nema pravo da im nameće izborne predmete, „pa ni direktor, ni profesor, ni direktor Centra za stručno obrazovanje, Zavoda za školstvo“.

Rajković je, govoreći učenicima stručnih škola, rekao da vode računa kako se izvodi praktična nastava.

„Ako učenici koji se obrazuju za automehatroničare, ne vide aparaturu u Mercedesovom, Pežoovom ili Renoovom servisu, može direktor te stručne škole da se hvali kako ima najsavremeniju opremu, nije to to. Treba da se napravi dijagnostika kvara u automobilu, a to može samo ako je automobil pokvaren“, istakao je on.

Koordinatorka mature u ispitnom centru Crne Gore, Stana-Sanja Kaluđerović, rekla je da su zaposleni u toj ustanovi puno radili na uvođenju novina koje bi dovele maturski ispit do ozbiljnog ispita.

„Ako bi negdje mogle da se sažmu osnove riječi o maturskom ili stručnom ispitu, onda bi to bile – eksternost, standardizacija i uporedivost. Uporedivost – gledajući na sistem u odnosu na škole, jer se rangiraju škole koje su bile najbolje tokom ispita, ali isto tako uporedivost na evropskom nivou“, istakla je Kaluđerović.

Prema njenim riječima, za vrijeme reforme, radili su na tome da bude zadržan crnogorski standard, koji će se ubaciti u evropski okvir, „da se prilagodimo evropskim zahtjevima, a da se zadrži naša osobenost“.

 

info: (UNSCG; PR Centar)